torsdag, november 19, 2009

Välkomna hem till oss :-)

Det är galet att vårt hem är som värsta visningslägenheten... Vi har haft det mysigt innan (som Martin säger - och han saknar det gamla *s*) men det har varit ett STORT renoveringsbehov och ingen direkt enhet över rummen och lägenheten... Tanken är att vi ska ta med oss tankar, idéer mm till huset sen och få mer enheter och genomtänkta rum :-)

Måste oxå tacka Åsa och Richard för ALL hjälp, peppning och stöttning vi fått! Utan er hade vi ALDRIG klarat av detta på så kort tid, för det var verkligen en hel del som behövdes göras! Det blir många grillfester och bastukvällar hos oss framöver ;-)

Men nu är ni läsare välkomna till oss i vår fiiiina lägenhet!!

Här är hallen, där färgtemat är vitt, orange och turkos. Bänken med tillbehör till höger är lånad av Åsa och Richard, byrån är en ommålad gammal furubyrå jag haft länge och den blev så snygg i vitt och silverknoppar!


Tavelvägg i hallen! Så snyggt! Spegeln har jag fått av Fredriks mamma för många år sen. Då var den guldfärgad och sliten, men jag har precis målat om den i vitt och ÄLSKAR den! Canvastavlorna är gåvor från Åsa...


Snyggt ovanpå byrån! Den ovala spegeln är en gammal furuspegel som målats om och satts på tvären :-)


Köket... Den blå väggen till vänster är borta, där hänger en STOR klocka! Skåpen har inte målats om, men de är ok :-) Köksbordet är ett gammalt furubord jag haft länge länge, nu är det vitt och snyggt! Stolarna har klätts om med svart linnetyg


Lite snyggt vid spisen ;-)


Grönt i fönstrena, ny lampa, läcker gardin och så Åsas fina väggmålning




Den här klockan blev jag kär i på IKEA häromdagen, så jag köpte den!! Sååå fin och stor ;-)


Badrummet har vi inte gjort så mkt mer med än att vi målat om det gamla, blå tråkiga badrumsskåpet + köpt nytt duschdraperi och badrumsmatta


"Astons rum" är egentligen Robin och Martins rum. Det var överfullt av grejer och möbler förut, eftersom de skulle få plats på ett eller annat sätt. För tillfället bor de hos sin pappa och vi har gjort om rummet till ett fint barnrum i rött, blått och vitt. Sen kommer de sova på madrasser här, ja Robin och Martin då, tills vi flyttar och de får varsitt rum


Snygga tavlor av scrap-papper och stora trä-dukar. Åsa har så många idéer och hittar alltid MASSOR med coola fynd som andra skulle rata. Grunden till dessa är en galet fula tavlor i rött, grönt mm - som kostade 20 kr/st... Hon köpte 6 st och 5 st har blivit tavlor i vårt hem :-)


I barnrummet står även en byrå vi fått gratis av en fd arbetskompis. Ovanpå står det fina saker - som en julros, en fin röd Brio-bil och så vackra Cult-saker vi fått i gåva i samband med Astons födelse.


I fönstret sitter den söta nallen med Astons födelsedata (som han fick av sin ena moster med väninna) och så de coola bokstäverna som bildar ordet KÄRLEK. Allt passar så bra därinne!


Det STORA vardagsrummet! Japp, så här stort är det egentligen.... MEN det brukade vara överbelamrat med scrapsaker *skäms* Ungefär 4/5 är bortplockat (om det stoppar med det) och nu är det tomt och luftigt *s* Vardagsrumsbordet fick vi av ett par grannar, det var bokfärgat men är nu ommålat i vitt


Vacker gammal gungstol från Fredriks farmor bor hos oss! Älskar den och vill inte göra oss av med den. Enkla grafiska tavlor får komplettera det svartvita temat i vardagsrummet


Och så sovrummet då! Såååå läckert! Där byrån står brukar Astons säng stå (och gör det nu när jag skriver oxå)... Åsa och jag har utgått från den japanska tavlan ovanför byrån då vi inredde här... Det står LYCKA på tavlan som går i svart, guld och så lite lite rött. Tavlorna ovanför sängen har Åsa gjort till oss med mod podge och massa färg :-)


Ovanpå byrån är det enkelt och stilrent, det andas lugn!

26 kommentarer:

~Karin~ sa...

Men du raring...har ni redan flyttat? Det är ju en helt annan lägenhet!! *gapar av förvåning*

Var är alla grejer, hihihi!

Helt underbart fint!! Gissar och håller tummarna att det lär locka måååååååååååååånga spekulanter med stora plånboken!! :)

pussåkram /K

Emma sa...

Wow. Det är riktigt snyggt!! Tror att ni får riktigt många spekulater på eran lägenhet!! :o)

Camilla sa...

Men otroligt! Vilken förvandling. O såååå snyggt!

Millanprillan sa...

Men jisses! Hur har ni hunnit med allt!?! Se hur fint ut som helst allting, förstår att ni bara vill leka nu! :) Hur gick det förresten med grannarnas borrningar?
Kram Millan

Millanprillan sa...

Har du förresten något tips på någon bra scrapbutik som man "måste" besöka när man är i storstan? ;) Drar med mig min mamma och firar hennes 50-årsdag nästa vecka, så det skulle vara kul att passa på att kolla lite...
Kram Millan

Mya sa...

makalöst snyggt!!!!!!!!!!!!!!! kommer ni hem till mig sen oxå ;)

(jag älskar spegeln som du fått av svärmorn. underbar!!!)

Mysmasken sa...

Visst är det sorgligt att det aldrig blir riktigt sådär superfint förrän man är redo att flytta därifrån? Jag kände så med gamla lägenheten.
Vi kanske borde låtsas att vi ska flytta härifrån och göra i ordning sådär rejält :D

Skitfint, för övrigt. Gud vilket jobb!

Sara Berg sa...

Oj, vad fantastiskt fint det blev. Svårt att tänka sig att det är samma lägenhet. Det blir inga problem att få ett bra pris för den där!!

Unknown sa...

Men så fint! Kul att se saker hemma hos dig som från början kommer från mig ;-) Lycka till med försäljningen!

ankiann sa...

Så snyggt det blev!

Kristiina sa...

jag bara gapar! SÅÅÅÅÅÅÅ fint. Åsa borde jobba som inredare, NU.

Jag har sett flera bilder av lägenheten tidigare och man kan verkligen se förvandlingen samtidigt som det inte går att bo så här jämt. Galet fint!!

Hanna-Marie sa...

WOW vilken totalrenovering!! jag vill ha en badanka här i ett par veckor :-D fast jag har inte råd å ge henne så mycket mer lön är mat å husrunm ;-) hihi

ni har hgjort ett otroligt jobb allihopa!

kramar

bitte71 sa...

WOW, vilken fin lägenhet!!! Det kommer gå jättebra att få den såld!

Anonym sa...

Jösses vad snyggt!!! Ska ni verkligen flytta ifrån allt det där läckra och snygga?!?!?!? Stoooort lycka till med visningen, det där kommer ju att gå super - kan inte annat!!

Helena sa...

Oj, WOW vad ni har jobbat! Förstår att ni haft fullt upp! Dra nu en lättnadens suck så håller vi alla tummarna inför visningen!!!

Vi ses på söndag!

Kram
// Helena

Petra sa...

Fantastiskt snyggt! Nu blev jag inspirerad till att måla om en massa saker till vitt här hemma...

Kram

Emma sa...

Ni kanske skulle ringa någon inredningstidning innan ni flyttar?!? hi hi!
Jätte fint och verkligen genomtänkt inredning!

Anna sa...

Helene, säker på att det är samma lägenhet?!

Ni har ju fått grymt snyggt, jävligt snyggt om. Ni ska vara såååå nöjda med det hela. Det känns inte som samma lägenhet jag besökte i januari.:O)

Höstkramen Anna

PERNILLA sa...

jag tror att budgivningen kommer att gå riktigt bra. det är ni värda som ni slitit!!!!! heja! allt ser jättefint ut.

Wildärtan sa...

Wow! Ja, nu vet jag inte hur det såg ut innan, men det är då snyggt nu! Lycka till med säljeriet!!

Ulrika aka LillBlomman sa...

Men holy macarony!!! Ni måste ju tro att ni gått fel när ni kommer hem! Ta det inte på fel sätt men det är rätt stor skillnad! Känns som att lägenheten kommer att tilltala rätt köpare nu! Grattis till en superfin styling! Håller tummar och tår! Kramen!

Sanna F sa...

Super fiiiiiint!!!!
Håller tummarna för att det går bra med visnigar och försälning!!! Jag tror att det kommer att gå galant!!!!

Anonym sa...

Har ett köksbord och kökssoffa i furu som behövs målas vita. Så blir lite fundersam på vad ni har använt för färg till erat köksbord och byrån i hallen?

Lägenheten blev verkligen jättefin, lycka till med försäljningen.
Susanne

SWE Scrapbook sa...

Tack alla söta tjejer!! Vi håller verkligen tummarna nu!

Susanne, vi har fått hjälp av vår vän som är målare. Det är han som köpt färgen och tipsat hur man ska göra för att slippa penseldragen i färgen osv. Men om jag minns rätt är det Alcro träfärg. Ytorna slipas en gång, sen tar man vatten och färg utblandat ca 1 del vatten och 3 delar färg och häller på bordsytan och målar ut. Låt det torka och träet kommer resa sig lite. Men det ska vara viktigt att använda vatten så färgen tränger ner i ytan och då tål slag mm lite bättre. Slipa och måla sen med enbart färg 2-3 ggr - riklig mängd för att undvika torrmålning. Sen måste färgen härda i 5-6 dagar, dvs man använder inte bordet även om färgen känns torr.

Men jag är alltså inte målare ;-) Så jag kan ju kanske skriva lite fel i det där...

Teres sa...

Jätte fint! Blir oerhört sugen på att se över mitt eget hem och få det mer enhetligt.

Karin sa...

Men så snyggt!!! Vill ni verkligen flytta nu?? :) De kommer inte bli nå problem att sälja den lägenheten! Lycka till!!