lördag, november 01, 2008

Tråkigt, men...

Ja, det är ett tråkigt beslut jag fått ta, men välbehövligt. Jag måste sluta pumpa bröstmjölk nu efter 7 veckors kämpande. Jag får sitta minst 20 min per sida för att få ut mellan 80-150 ml bröstmjölk per gång, och denna långa tid vid pumpen har resulterat i sprickor och nu sår på bröstvårtorna. Så idag har jag tyvärr varit tvungen att ta beslutet. Det var jobbigt att inse att jag inte skulle amma Aston och det är nästan lika jobbigt att inse att jag inte kan pumpa längre... Men känner mig ändå tillfreds med att ha gett honom mestadels bröstmjölk de här första 7 veckorna i hans liv och han kommer frodas precis lika bra på ersättning... Ska ändå bli rätt skönt att slippa lägga all denna tid vid pumpen när jag väl landat i tanken...

8 kommentarer:

Caroline sa...

Vet precis hur det känns! Jag tyckte det var jättetufft att ta beslutet men efteråt var det så skönt och jag såg fler och fler fördelar med ersättning. Vissa har massor med mat, andra inte! Mina barn har båda fått ersättning och det har funkat jättebra! Enda nackdelen jag kunde se var att min väninna ammade bort alla sina graviditetskilon, jag fick promenera bort mina (hihihih)! Ha en toppenkväll!

Christine sa...

Been there, done that!!

Du är världens bästa mamma till ditt/dina barn ändå =)

Kramar!!

Anonym sa...

jag vet hur det känns och det är definitivt itne ett beslut man tar utan eftertanke! man funderar om och om igen men ibland så händer det saker som gör att det itne blir som man tänkt.

Att amma trodde jag skulle vara så självklart men efter bara nån dag så insåg jag att det inte var så lätt som man kan tro.

Pumpen är ju itne den snällaste mot brösten och efter 4 månader med den som min ständiga följeslagare så var all känsel i mina bröstvårtor borta, och de är inte längesen ajg börjat känna något igen. De är itne gjorda för den sortens behandling under så lång tid helt enkelt.

Att få bröstmjölk i 7 veckor är väldigt bra, det är längre än många får och speciellt så är det ovanligt att pumpa längre än 2 veckor fick jag reda på på mvc.

massa kramar till dig!

Ulrika aka LillBlomman sa...

Förstår att det känns tufft! Nu är det ett tag sedan jag "gav upp" pumpningen men jag kunde ju inte få fram nästan ngt alls. Tänk vad skönt att du har kunnat ge honom så pass länge i alla fall. Viggo är väldigt nöjd på sin ersättning så det är väl i alla fall en fördel. Så ge dig själv en kram och var stolt att du kunde så här länge! Många kramar från mig och Viggo 2 månader idag!

Ammi sa...

Vet hur tungt det beslutet är, pumpade i mååånga veckor innan det var dags att inse att det vore bättre med ersättning, en sån lättnad och all tid man sparar på att slippa sitta vid pumpen. Både jag och dottern mådde bättre av det. Och så kan man lämna över lite till maken med, inte så dumt ;-)! Kram

Anonym sa...

Jag förstår det Helene!
Jag tycker du har varit otrolig duktig som har orkat med pumpandet i flera veckor med dom tiderna som du har har av-verkat med pumpen.

Men du så kan du ju få sova hela nätter och lååångt in på morgonen så kan mr F ta några natt/morgonpass ;)

Men en jättestor eloge till dig som har utstått detta Helen.


Kram Richard

Laila sa...

VAr glad och stolt över dig själv att du klarade av det så länge.

Må nu bra båda två och se framåt. Han växer och frodas ändå

Anonym sa...

Det är strongt gjort av dig att du har orkat så länge!

Kram
/isabeli