onsdag, augusti 08, 2007

Tips för porträttfoto utomhus :)

Måste bara få tipsa er lite... Fick ett så sött mail av en tjej som undrade om jag "sålt min själ till solen" för att ljuset ofta blir bra i mina bilder (ja, iaf de jag visar upp *s* Men har många fler favoriter jag inte visar såklart)...

Nä, jag har inte sålt min själ till solen, har inte heller en superduperdunderdyr blixt (har extern blixt, men ingen dyr sak - men den är bra)... Men jag tänkte visa er ett enkelt tips bara.

När ni fotograferar ute, så försök att använda blixten :) Man brukar enkelt säga "blixt ute, ingen blixt inne"... Japp, ni läste rätt...

Här kommer tre bilder som är tagna vid 12-tiden mitt på dagen... Då solen lyser som allra värst! Isac är på exakt samma position hela tiden... Bilderna är helt oredigerade, de är bara förminskade i Photoshop.

Isac i direkt solljus och skuggorna är starka. Ingen blixt använd.


På med den inbyggda blixten, vi är fortfarande i direkt solljus. Skuggorna jämnas ut och bilden är acceptabel.


Sen sätter vi över ett stort parasoll över Isac, så han hamnar i indirekt ljus. Använder fortfarande blixten för att lätta upp och bilden är nu jättefin!


Good luck!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Fiffigt :)
Visst är det underbart med extern blixt?!

Anonym sa...

oj så smart, detta ska jag komma i håg när jag fotar barnen ute nästa gång.. blixt alltså :) fantastiskt fina bilder.
det är nästan så att man borde komma och gå på fotoskola hos dig, för jag förstår knappt hälften av alla fina finesser på min system digi-kamera.

tack för att du delar med dig av dina fototips.

kram
Katarina

Anonym sa...

Blixt ute...låter helt knäppt för en amatör som mig *hihi* Tack för tipsen - ska absolut pröva detta! Jag som hatar att läsa manualer har inte ens läst manualen till kameran ännu *skäms* men jag SKA göra det!

Anonym sa...

Å, tack för tipset! Har nog försökt använda blixten ute, men aldrig tänkt på det här med parasoll...

Anonym sa...

Detta måste jag testa...aldrig tänkt på att använda blixt ute. Tack för tipset, för det blev ju verkligen skillnad. Synd att det är så långt från Borås till Stockholm annars skulle det vara kul att hänga med på en fototur. Kram Aase