tisdag, maj 15, 2007

När jag glömde kameran i Prag...

Jo, jag måste ju berätta... På lördagen den 5/5 skulle vi, mina kollegor och jag, ut och äta på en fransk restaurang innan vi skulle på Operan. Allt var frid och fröjd, vi åt gott men var lite sena till restaurangen och med 10 min kvar innan operan skulle börja började jag bli stressad *s* Ja, inte bara jag utan ganska många av oss...

Vi fångade två taxibilar, men det var bara 8 av 11 som kom iväg i dessa. Tre st, varav vd:n var en, fick vänta lite till innan en till taxi kom.

Väl framme vid Operan kastade vi oss ut ur "min" bil. Jag betalade taxichauffören och när jag ska lägga ner min plånbok upptäcker jag att jag GLÖMT min kamera på restaurangen!! PANIK!!! Jag blir helt "galen", min dyyyra kamera!! Skit i kameran iofs, men bilderna!! Shit!!

Då "min" taxi åkt kastar jag nästan ur mina kollegor ur den andra, får operabiljetten tillstucken i handen... Skriker till taxichauffören "Go! Go! Go!!" Han pratade inte mkt engelska och fattade inte vart jag skulle... Som tur var så hade jag tagit ett av restaurangens visitkort och visade vart jag ville och han satte av i 130 km/h i innerstan... (Tack gode gud, att jag sparar på ALLT och plockar på mig saker för att kunna scrappa)...

Pulsen var uppe i 180 och bilen for i vansinnesfart mot restaurangen... Försökte ringa min vd, som kanske stog kvar utanför restaurangen, men inget svar... Ringde då restaurangen och när dom svarade frågade jag "Do you speak english?". Killen som svarade sa "Sometimes..." Jag bara skrek åt honom att inte skoja med mig, jag har glömt mina dyra dyra kamera på restaurangen (och såg framför mig en lycklig tjeck och en olycklig svenska)... Då svarar han "Du kan andas ut nu!! Vi gav den till den långa mannen i ert sällskap, han som stod utanför med två damer"...

Vilken lycka!!!! Den stackars chaffisen fick vända tillbaka till operan, han tyckte väl jag var ett riktigt nutcase *S* Men han fick lika mycket i dricks som själva resan kostade... I efterhand tog denna vända 5 min, men kändes som timmar...

Väl framme på operan, 5 min sen, så kan jag lugnt sätta mig ner och får då besked av vd:n att han har min kamera...

I pausen skrattade vi alla så högt och tårarna sprutade på flera av oss. Har ni nån gång drömt om att i ett främmande land få hoppa in i en taxi, skrika "Go! Go! Go!" och åka en vansinnesfärd??? Jag har gjort det, inget att rekommendera!! Men i efterhand är det hysteriskt roligt och jag lär minnas det för alltid!!!

Jag har aldrig glömt nåt tidigare, inte min handväska, ingen plånbok, ingen mobil, ingen kamera... Har tappat min nyckelknippa vid 2 tillfällen och fått tillbaka den båda gångerna. Men det ska ju vara 17 att jag skulle glömma kameran.

Visst, kameran går att ersätta så det hade inte varit hela världen. Men alla bilderna... Suck! Nästa gång släpar jag med min bärbara dator så jag kan ladda ur bilderna varje dag. Det får väga lite extra, det får det vara värt!

Slutet gott, allting gott!!

Tjingeling från actionbruden!! Platsar i nästa actionrulle tillsammans med Keanue Reaves, jag lovar ;-)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jisses!!!! Blir svettig bara jag läser det där!! Kan se det framför mig när du sitter i taxin och skriker GO,GO,GO... }=}
Men vilket roligt minne trots allt!

Och härliga bilder från Pragresan! =)

Anonym sa...

*hihi* för en filmroll med Keanu Reeves skulle jag också lägga kvar min kamera på restaurang *hihi*
Vilken TUR att allt gick bra och att kameran kom till reda!! Och så här i efterhand - ett fantastiskt minne! Jag skulle inte tro att du någonsin kommer att glömma den resan.
Kram!
Stina

Anonym sa...

Haha, vad jag skrattade åt din berättelse. Fast jag förstår att det inte var så kul precis då det hände. Tack för att du har förgyllt min dag! OCh vilken tur att du fick tillbaka din kamera...

Samara sa...

Himmel !!! Jag hade typ dött av skräck om jag var du, i julas var min kamera borta,fst jag var helt säker på att jag hade haft den i handväskan,den hade ramlat ut i baksätet på min egen bil,men på de förvirrade minuter vi letade var jag nog uppjagad.

Anonym sa...

Oj det var ju rena skräckisen! Så himla skönt att det löste sig!

Laila sa...

Helene, vår nästa svenska Bondbrud! :-D

Men jag förstår din panik! Vilken mardröm alltså... Så skönt att allt gick bra till slut

Anonym sa...

Hahahahaaa!! Vilken underbar historia. Jag vill också vara actionhjälte så där!

Sofia sa...

Vilken mardröm förstår att pulsen var hög där ett tag. Härligt att läsa om er resa och se alla fina foton.

Malin sa...

Pust! Skönt att allt löste sig. Låter ballt att skrika åt taxichauffören på något vis :)

Scrapangel sa...

Jisses, vilken resa. Ja, jag har också gjort den där kommentaren, fast i en taxi i NY och det var en ren vansinnesfärg... jag: "you´ve propably heard this one before: but step on it please!" hahehe

Anonym sa...

Ha ha!
Kan se er framför mig! :)
Förstår att ni skrattade gott!

Vilka underbara kort från Prag i det tidigare inlägget!
Prag skulle jag mer än gärna åka till! Billigt är det där också säger de...

Kram
Mette

Christine sa...

Fatta vilken story att scrappa!!:)
Jag skulle faktiskt också vilja slänga mig in i en taxi och skrika "GO GO GO"!! Haha..

Sanna F sa...

Häftig historia , och tur att du fick tillbaka kameran!

~Karin~ sa...

Hallå darling!
Ooooooooooh, vilken tur att du fick tillbaka kameran! *pustar ut*

Kan se framför mig hur du slänger dig in i taxin och skriker åt taxichauffören *ler*

Jag tänkte åka in till stan med Elias på måndag och shoppa lite. Du kan väl höra av dig om du har tid för en fika?! :)

kraaaaaaaaaam /K

lillasara sa...

Åh, vilken historia!!! Himla tur att den slutade som den gjorde!

Jag har en bärbar hårddisk med kortläsare (gjord just för att tanka över bilder) som är guld värd när man är ute och reser och inte vill ha med klumpig, bärbar dator. Finns säkert smidigare lösningar än min "Superdigibin" nu för tiden, kanske värt att kolla upp i framtiden? ;)

Härlig scraplift också!