torsdag, juli 13, 2006

Scrappa en pekbok

Jag har visat pekböckerna förut, men tänkte lägga upp en förklaring på hur jag gjort mina... Tyvärr har jag inga "under tiden"-bilder, utan ni får hålla tillgodo med de färdiga böckerna :)


Materialförslag:
- Pekbok i hård kartong (ha ej för många uppslag, då går det knappt att stänga boken)
- Papper, enfärgat och mönstrat efter tycke och smak (ej för tjock cardstock)
- Foamstamps och akrylfärg
- Stämplar och stämpelfärg
- Platta dekorationer (som t.ex. stickers, band, stämplar, diecuts)
- Pennor
- Fluid chalk
- Dekorationer till framsidan (kan vara lite mer bulkiga)
- Limstift
- Slip-block (sandpapper men som är ett block)
- Vass sax



Hur göra:
1.
Skär till papper som går något utanför bokens kanter
2. Linna ena sidan på pappret med limstift och tryck fast mot bokens sida. Limma fast resten av pappret efter att du vikt in det mot uppslagets mitt (för att få det så slätt som möjligt)
3. Innan du fortsätter med nästa sida, så fila/slipa bort papprets utstickande kanter med ett slipblock. Det är ok att det blir slitna kanter.
4. Gör resterande sidor på samma sätt.

5. På utsidan på min bok har jag skurit till två blad som nästan täcker ända fram till ryggen. Fila kanterna när du limmat fast sidorna.

6.
För ryggen har jag valt ett papper i kontrastfärg, du kan t.ex. klippa kanterna med en taggig mönstersax. Fila bort överflödigt papper i kanterna. Glöm inte att chalka ryggpappret innan du sätter fast det på boken.

7. Chalka kanterna på alla sidor för en rustik look. Dekorera med foton, platta dekorationer, stämpla osv, allt utvalt för att förstärka ditt tema! Jag har valt att ha lite mer 3D-effekt på framsidans dekorationer.

Anm: Det är enklare att fila bort överflödigt papper än att försöka klippa dom i rätt storlek. Att fila bort papprena ger även ett slitet härligt utseende!
Lycka till!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

äntligen vågar jag kanske göra nån av mina "gamla" som ligger i bra att ha lådan... Tack för beskrivningen !

MVH Helena (alfons10elias på scrappiz)

Millan sa...

Kanonsnyggt, Helene! Och så bra med en förklaring. Det här kommer att läggas till "att göra listan"!

Anonym sa...

Kan du inte lägga in den här guiden på scrappiz i artiklarna? :D

teres sa...

Åh vad bra med en beskrivning, har köpt på mig ett par pekböcker.
Tack å tack!